до листа Міністерства
освіти і науки України
від 09.08.2017 р. № 1/9-436
У 2017-2018 навчальному році вивчення зарубіжної літератури в 5-9 класах
здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами,
затвердженими наказом МОН від
07.06.2017 № 804 (електронний ресурс: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html ).
У 10-11 класах - за програмами, затвердженими
наказом Міністерства освіти і науки від
28.10.2010 № 1021, крім рівня стандарту
та академічного рівня зі змінами 2016 року (електронний ресурс: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html
.
Навчальна та методична література із
зарубіжної літератури, рекомендована
МОН, зазначена в Переліку навчальних
програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих
Міністерством освіти і науки, що розміщений на офіційному сайті МОН.
Звертаємо увагу, що в 2017 році модернізацію навчальної програми для 5-9 класів здійснено відповідно до Державного стандарту
базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів
України № 1392 від 23.11.2011) у контексті Концепції «Нова українська школа»,
схваленої розпорядженням Кабінету
Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р.
Стратегічно важливим у викладанні зарубіжної літератури
в 2017-2018 навчальному році є
компетентнісний підхід, що покликаний забезпечити соціалізацію учнів та їхню
інтеграцію в сучасне суспільство, сформувати в них стійкі моральні принципи й
світоглядні орієнтири, виховати особистість із національною свідомістю,
громадянськими якостями й критичним мисленням, здатною до творчого вирішення
життєвих задач, саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін та
викликів.
Упровадження компетентнісного підходу у
викладанні зарубіжної літератури для учнів загальноосвітніх навчальних закладів
дозволить імплементувати передовий іноземний досвід у вітчизняний освітній
простір, розбудувати Нову українську школу й сформувати нове покоління громадян
України з високою культурою та світоглядом, що спирається на гуманістичний
потенціал художньої літератури різних народів.
Засобами предмета «Зарубіжна література» мають
бути сформовані такі ключові компетентності (відповідно до Рекомендацій
Європейської Ради): 1) спілкування державною мовою; 2) спілкування іноземними
мовами; 3) математична компетентність; 4) компетентності в природничих науках і
технологіях; 5) інформаційно-цифрова компетентність; 6) уміння вчитися; 7)
ініціативність і підприємливість; 8) соціальна та громадянська компетентності;
9) обізнаність та самовираження у сфері культури; 10) екологічна грамотність і
здорове життя.
У процесі вивчення зарубіжної літератури учні
набувають (окрім ключових) і предметні компетентності, що є важливими для
формування духовно-емоційного світу учнів, їхнього світогляду, моральних
цінностей, громадянських якостей.
Предметні компетентності, що залежать від
змісту навчального курсу зарубіжної літератури та його методики, полягають у
наступному:
розуміння літератури як невід’ємної частини
національної й світової художньої культури;
усвідомлення специфіки літератури як мистецтва
слова, її гуманістичного потенціалу та місця в системі інших видів мистецтва;
знання
літературних творів, обов’язкових для текстуального вивчення та варіативних (за
вибором учителя та учнів), осягнення творів у єдності змісту та форми,
виокремлення складників та художніх особливостей творів (на рівні сюжету,
композиції, образів, поетичної мови, жанру тощо);
усвідомлення ключових етапів і явищ
літературного процесу різних країн, зіставлення з українським літературним
процесом;
знання
основних фактів життя і творчості видатних зарубіжних письменників,
усвідомлення їхнього внеску в скарбницю вітчизняної та світової культури;
оволодіння передбаченими програмою
літературознавчими поняттями та застосування їх під час аналізу та
інтерпретації художніх творів;
розуміння специфіки оригіналу (за умови
володіння іноземною мовою) та художнього перекладу твору (українською мовою);
знання
українських перекладів творів зарубіжної літератури, імен перекладачів та
здобутків вітчизняної перекладацької школи;
формування читацького досвіду та якостей
творчого читача, здібності до створення усних і письмових робіт різних жанрів;
орієнтування у царині класичної й сучасної
літератури;
порівняння літературних творів і явищ (окремих
компонентів і цілісно);
уміння
оцінювати художню вартість творів, творчо-критично осмислювати їхній зміст,
визначати актуальні ідеї, важливі для сучасності тощо.
Запровадження в
начальній програмі для 5-9 класів наскрізних ліній «Екологічна безпека й
сталий розвиток» (НЛ-1),
«Громадянська відповідальність» (НЛ-2), «Здоров'я і безпека» (НЛ-3) й
«Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ-4) сприятимуть
забезпеченню
компетентнісного підходу в галузі викладання зарубіжної літератури та
розбудові
Нової української школи.
Окрім виокремлення ключових і предметних
компетентностей як очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності
учнів та наскрізних ліній у вивченні
зарубіжної літератури, в модернізованій
навчальній програмі відбулися зміни у
змісті навчального матеріалу, а саме:
додано рубрику «Міжпредметні зв’язки»;
розширено список творів для альтернативного
вивчення: додано «Снігову королеву» Г. К. Андерсена у 5 класі, «Собаче серце»
М. О. Булгакова в 9 класі;
розширено список творів для вивчення напам’ять
за вибором учнів: байка І. А. Крилова в 6 класі, сонети В. Шекспіра і Ф.
Петрарки у 8 класі, поезії О. С. Пушкіна в 9 класі;
до списку додаткового читання додано «Мій дідусь був черешнею» А. Нанетті, «Чи вмієш
ти свистати, Юганно?» У. Cтарка;
спрощено формулювання окремих державних вимог
літературознавчої лінії з метою урахування вікових особливостей учнів.
Викладання зарубіжної літератури в
загальноосвітніх навчальних закладах України здійснюється українською мовою. Твори
зарубіжних письменників в курсі зарубіжної літератури вивчаються в українських
перекладах. Для зіставлення можливе залучення перекладів, переспівів
іншими мовами, якими володіють учні (англійською, німецькою, французькою тощо).
За наявності необхідних умов бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах
або цілісно) мовами оригіналів. У такому разі предмет «Зарубіжна література»
виконує додаткову функцію вдосконалення
володіння учнями іноземними та іншими мовами.
З метою систематизації та упорядкування
навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість
видів контролю у процесі вивчення зарубіжної літератури в кожному класі.
Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним
і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Вчитель на власний розсуд
може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів,
особливостей класу тощо.
Обов’язкова
кількість видів контролю
5–9
класи
Класи
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
|
2
–
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
Уроки розвитку мовлення*
|
2
((у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
2
(у+п)
|
Уроки позакласного читання
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
У 8–9
класах з поглибленим вивченням зарубіжної літератури пропорційно
збільшується кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд
учителя визначається кількість і види контрольних робіт).
10–11
класи
Класи
|
10
|
11
|
10
|
11
|
10
|
11
|
||||||||||
Семестри
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
І
|
ІІ
|
||||
Рівні
|
Рівень стандарту
|
Академічний рівень
|
Профільний рівень
|
|||||||||||||
Контрольні роботи
у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)
|
2
1
1
|
2
1
1
|
2
1
1
|
2
1
1
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
3
1
2
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
4
1
3
|
||||
Уроки розвитку мовлення*
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
2
у+п
|
3
1у+2п
|
3
2у+1п
|
3
1у+2п
|
3
2у+1п
|
||||
Уроки позакласного читання
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
2
|
1
|
1
|
2
|
2
|
2
|
2
|
||||
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
4
|
5
|
||||
*У кожному семестрі обов’язковим є проведення
двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого
– письмового. Умовне позначення в таблиці – (у + п).
Під час оцінювання зошита із зарубіжної
літератури слід ураховувати наявність різних видів робіт; грамотність (якість
виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання
вимог до оформлення орфографічного режиму).
Оцінку за ведення зошита із зарубіжної
літератури виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць
і враховують як поточну до найближчої тематичної.
Оцінка за контрольний твір із зарубіжної літератури є середнім
арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою
написання роботи, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Оцінку за читання напам’ять поетичних або
прозових творів із зарубіжної літератури
виставляють у колонку без дати з
надписом «Напам’ять».
Під час підготовки вчителів до уроків радимо
використовувати періодичні фахові видання:
журнали «Всесвітня література в школах України», «Зарубіжна література
в школах України», газету «Світова
література».
Немає коментарів:
Дописати коментар